AA. VV., Rostos Guia / Faces Guide, Lisboa / Lisbon, Museu Berardo / Berardo Museum, 2019.
À venda no Museu Berardo e online através dos canais Ymago. / At sale at Berardo Museum and online through Ymago.
O rosto, meio de autoapresentação, de expressão e de comunicação, com uma notável inscrição nos domínios cultual e religioso, literário, científico e artístico, objeto de elaboração nas mais diversas culturas, constitui uma realidade polimorfa que é difícil ou mesmo impossível cingir. No entanto, desempenha um papel central na vida de cada um, na cultura contemporânea, ao longo da história, e desde tempos imemoriais. Hans Belting vê na face humana — no rosto vivo e no seu duplo, a máscara — a forma original da própria imagem.
Esta publicação constitui um duplo guia. Primeiro, é-o da notável obra Faces. Uma história do rosto (al. 2013; pt. 2019), de Hans Belting, que a este tema tem dedicado obras tão importantes como A Verdadeira Imagem, Antropologia da Imagem e Bild und Kult. É ainda um guia à exposição Histórias de Rostos. Variações Belting, patente no Museu Coleção Berardo, em Lisboa, na primavera-verão de 2019.
Esta obra compreende contributos e trata autores e artistas como H. Belting, G. Didi-Huberman, J. von Schlosser, G. della Porta, T. Ruff, R. Castellucci, V. I. Stoichita, A. Hitchcock, C. Fischer, J. L. Neto, A. Bertillon, L. Hine, S. Tuori, C. Boltanski, D. de Boulogne, S. Freud, A. de Sousa, J. Loureiro, F. Lemos, S. dos Reis, D. Blaufuks, E. Nery, V. Araújo, A. Warhol, M. Kella, J. Molder, M. M. Freias, G. Deleuze, entre outros.
A medium of self-presentation, expression, and communication, the face holds a significant place in the religious, literary, scientific, and artistic realms. A highly elaborate and complex object in most cultures, it is a multifaceted reality, difficult, or eventually impossible, to grasp. Yet, throughout history and since immemorial times, it has played a fundamental role in our daily lives and our contemporary cultures. Hans Belting sees in both the living face and its double, the mask, the original form of image itself.
This edition constitutes a double companion. First, it pays tribute to the remarkable Face and Mask. A Double History (ger. 2013; en. 2017), by Hans Belting, whose important research on this topic was published in essays such as Das echte Bild, An Anthropology of Images, and Likeness and Presence. It is also a companion to Histories of Faces. Belting Variations, an exhibition held at Museu Coleção Berardo, Lisbon, in spring-summer 2019.
This work comprises contributions and draws on authors and artists such as H. Belting, G. Didi-Huberman, J. von Schlosser, G. della Porta, T. Ruff, R. Castellucci, V. I. Stoichita, A. Hitchcock, C. Fischer, J. L. Neto, A. Bertillon, L. Hine, S. Tuori, C. Boltanski, D. de Boulogne, S. Freud, A. de Sousa, J. Loureiro, F. Lemos, S. dos Reis, D. Blaufuks, E. Nery, V. Araújo, A. Warhol, M. Kella, J. Molder, M. M. Freias, G. Deleuze, among others.
92 p. / pt. & en.
À venda no Museu Berardo e online através dos canais Ymago. / At sale at Berardo Museum and online through Ymago.
O rosto, meio de autoapresentação, de expressão e de comunicação, com uma notável inscrição nos domínios cultual e religioso, literário, científico e artístico, objeto de elaboração nas mais diversas culturas, constitui uma realidade polimorfa que é difícil ou mesmo impossível cingir. No entanto, desempenha um papel central na vida de cada um, na cultura contemporânea, ao longo da história, e desde tempos imemoriais. Hans Belting vê na face humana — no rosto vivo e no seu duplo, a máscara — a forma original da própria imagem.
Esta publicação constitui um duplo guia. Primeiro, é-o da notável obra Faces. Uma história do rosto (al. 2013; pt. 2019), de Hans Belting, que a este tema tem dedicado obras tão importantes como A Verdadeira Imagem, Antropologia da Imagem e Bild und Kult. É ainda um guia à exposição Histórias de Rostos. Variações Belting, patente no Museu Coleção Berardo, em Lisboa, na primavera-verão de 2019.
Esta obra compreende contributos e trata autores e artistas como H. Belting, G. Didi-Huberman, J. von Schlosser, G. della Porta, T. Ruff, R. Castellucci, V. I. Stoichita, A. Hitchcock, C. Fischer, J. L. Neto, A. Bertillon, L. Hine, S. Tuori, C. Boltanski, D. de Boulogne, S. Freud, A. de Sousa, J. Loureiro, F. Lemos, S. dos Reis, D. Blaufuks, E. Nery, V. Araújo, A. Warhol, M. Kella, J. Molder, M. M. Freias, G. Deleuze, entre outros.
A medium of self-presentation, expression, and communication, the face holds a significant place in the religious, literary, scientific, and artistic realms. A highly elaborate and complex object in most cultures, it is a multifaceted reality, difficult, or eventually impossible, to grasp. Yet, throughout history and since immemorial times, it has played a fundamental role in our daily lives and our contemporary cultures. Hans Belting sees in both the living face and its double, the mask, the original form of image itself.
This edition constitutes a double companion. First, it pays tribute to the remarkable Face and Mask. A Double History (ger. 2013; en. 2017), by Hans Belting, whose important research on this topic was published in essays such as Das echte Bild, An Anthropology of Images, and Likeness and Presence. It is also a companion to Histories of Faces. Belting Variations, an exhibition held at Museu Coleção Berardo, Lisbon, in spring-summer 2019.
This work comprises contributions and draws on authors and artists such as H. Belting, G. Didi-Huberman, J. von Schlosser, G. della Porta, T. Ruff, R. Castellucci, V. I. Stoichita, A. Hitchcock, C. Fischer, J. L. Neto, A. Bertillon, L. Hine, S. Tuori, C. Boltanski, D. de Boulogne, S. Freud, A. de Sousa, J. Loureiro, F. Lemos, S. dos Reis, D. Blaufuks, E. Nery, V. Araújo, A. Warhol, M. Kella, J. Molder, M. M. Freias, G. Deleuze, among others.
92 p. / pt. & en.